Behöver man styrketräna som biljardspelare?

Biljard i sig är ju inte en sport som innebär att man utför någon större fysisk ansträngning, dock ger biljard ju självklart en bättre träningseffekt än att sitta i soffan och titta på tv. Då man går runt biljardbordet och rör på sig så får man en högre energiförbränning än vid viloläge. Titta gärna på stegräknaren i mobilen efter en biljardmatch och se hur många steg du har tagit, du kanske kommer bli förvånad över hur mycket du faktiskt har rört på dig.

Förr i tiden var det vanligt att även snookerspelare på riktigt hög nivå gick ut och festade på kvällarna mellan tävlingarna. Det är något som har ändrats och många professionella snookerspelare är nu istället renlevnadsmänniskor som äter bra, sover, tränar och håller sig i form.

Biljard och träning

Att spela biljard innebär också på sätt och vis att man stretchar något då man ständigt måste sträcka ut sig på olika sätt för att nå till köbollen. Men är det då någon idé att styrketräna som biljardspelare?

Genom att träna upp din styrka kan det åtminstone kännas som att du kan frambringa mer kraft vid sprängningen. Det är kanske inte säkert att du faktiskt kan spränga med mer kraft, men du behöver samtidigt inte anstränga dig lika mycket som vanligt när du stöter för att få till samma kraft.

Om du går upp mycket i vikt genom att du lägger på dig muskelmassa kan det sannolikt påverka ditt spel negativt, då mycket av biljardspelandet sitter i ”muskelminnet”. En annorlunda kroppsform innebär att det sannolikt också känns annorlunda när du stöter. Det kan även vara fallet om man får försämrad syn och behöver glasögon eller linser, det kan komma att påverka spelet då det har skett en förändring och du kan behöva lära dig sikta på nytt utifrån de nya omständigheterna.

Tips – Styrketräning och biljard

Här kommer några tips som som du kan tänka på om du är intresserad av att kombinera ditt biljardspel med träning och styrketräning.

  • Många biljardspelare nämner att de stretchar innan matcherna för att få en förbättrad rörlighet och räckvidd.
  • Ett bra träningsredskap för att kunna utföra många enkla övningar är genom att köpa en skivstång och några tillhörande vikter. Har du en skivstång kan du exempelvis utföra övningar som marklyft, knäböj och bänkpress. Tre av de viktigaste basövningarna som stärker upp hela kroppen. Då övningarna aktiverar flera olika muskelgrupper bygger du upp både styrka och stabilitet i kroppen.
  • Träna inte någon tyngre träning inpå en viktig biljardmatch då du riskerar träningsvärk, det kan definitivt hämma ditt spel och din rörlighet vid bordet.
  • Genom att både träna styrketräning och konditionsträning kan du sannolikt få en förbättrad uthållighet vid långa matcher då du kan hålla uppe koncentrationen under längre tid och inte blir lika trött.
No votes yet.
Please wait...

Kommentarer

kommentarer